Maskintransport kan foregå på diverse forskellige måder

06 April 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Vi vil i denne artikel meget slavisk og nøgternt gennemgå, hvordan det er muligt at transportere maskiner på forskellige måder, hvor vi tager udgangspunkt i, at der er tale om maskiner, der er for tung (i længden) at bære selv og/eller som ikke passer ind i almindelige personbiler.

Som eksempel siger vi, at man har med maskintransport i Viborg at gøre, hvor man skal have disse maskiner til et andet sted i landet eller måske endda til udlandet.

Så vil der i sidstnævnte eksempel være punkter med told, moms og pas med videre, man skal have styr på, men det bliver ikke omdrejningspunktet for den her artikel at dykkere nærmere ned i.

Vi vil udelukkende koncentrere os om det praktiske i at skulle transportere disse maskiner fysisk, om det er store, selvkørende, automatiserede, dele til maskiner eller andet – blot der er tale om maskiner, der fylder en del.

Som det første skal man pakke dem godt ind, uden at man ødelægger dem, og kan de skilles ad ellers foldes, så de ikke fylder så meget, så er det også værd at prøve.

Dernæst er det med at finde ud af, hvad der lettest kan svare sig ved transporten, specielt hvis man skal hen at losse den om flere gange, og der skal flere mennesker og instanser indover dette.

Det ønskværdige er jo, at man kan transportere det direkte fra Viborg og hen til det ønskede sted, men det er ikke altid, at dette kan lade sig gøre, eller også vil det være alt for dyrt at køre.

Derfor skal man måske indstille sig på nogle stop undervejs, om dette så er med tog, fly, i container på lastbil, færge eller containerskib.

Eventuelt kan man blive nødt til at forvente en del rejsetid, hvor man skal indberegne kvalitet i forhold til tiden og pengene, der skal bruges på det her.

More articles