Har du spottet en fejl i en test?

Det er jo som regel kyndige mennesker under de rette forudsætninger og forhold og med det bedste udstyr, der er med til at lave nogle analyserende test, som forbrugerne kan stole på.

Det er også qua den slags test grundige resultater, at butikker og producenter holder øje med deres udfald, for det er noget, som de kan bruge i deres kampagne på at markedsføre deres produkter, hvis de bliver fremhævet flot i en god test.

Men det er som bekendt menneskeligt at fejle, også selvom man har gennemtestet alt og lavet en kontroltest, om det er med maskiner eller mennesker, og så kan der slippe selv mindre uheld igennem til slutningen af en test, som der med til at determinere det endelige udfald på den test.

Og det er ikke ret heldigt, hvis mange er afhængige af og stoler på sådan et resultat.

Påpeg fejlen i testen om nødvendigt

Som regel er det mere producenterne, der brokker sig, hvis de ikke synes, at en test er endt ud med det resultat, som de ønskede sig, og de laver mange fiksfakserier for at forklare og vise, at man bør tage testen om.

Men som regel er man i sådan en rolle bare bitter over, at ens produkt ikke “vandt” testen.

Men som almindelig forbruger kommer man måske til at nærstudere, hvordan den test er tilvejebragt, end at man bare sluger overskrifterne og analysen råt som sådan.

Og i den gennemgang af testen kan man se, at der er noget, der tyder på, at man har overset et element for at nå frem til et givent resultat i testen, eller også kan man se, at der ganske enkelt er en fejl i testen.

Så må man som testudfører enten påpege den fejl, når man har fået den at vide, men hvis den er kritisk for udfaldet, så er man nok nødt til at tage testen om.

Her er et eksempel på en god test: https://sovneksperterne.dk/bedste-kontinentalseng-test